Pinjaman Perumahan Membebankan?

Di dalam urusan jual beli rumah pada hari ini, pinjaman perumahan menjadi suatu perkara yang lazim untuk membolehkan seseorang pembeli mampu membeli rumah yang diidamkan. Sepanjang pengalaman saya mengendalikan urusan jual beli rumah, hanya segelintir sahaja yang mampu untuk membeli rumah atau hartanah secara tunai (cash).

Ungkapan seperti “Saya perlu jual rumah ini dengan segera sebab dah tak tahan lagi nak bayar installment bulan-bulanatau “memang pinjaman perumahan yang saya bayar ni membebankan.. dah berapa tahun dah asyik bayar tapi interest pun tak habis-habis lagi.. pinjaman pokok lagilah.. bila nak habis bayar macam ni? sudah biasa saya dengar dan alami terutamanya dari mereka yang ingin mendapatkan bantuan menjual rumah.

Benarkah pinjaman perumahan membebankan?

Pada hemat saya – membebankan atau tidak – adalah bergantung kepada situasi kewangan anda. Ia adalah subjektif dan individu yang berbeza pastinya memberikan persepsi yang berbeza berdasarkan status kewangan mereka. RM50 mungkin jumlah yang besar bagi sesetengah individu dan sebaliknya jumlah yang kecil bagi individu yang lain.

Pada asasnya polisi-polisi berkaitan pinjaman perumahan adalah bergantung kepada keadaan ekonomi semasa negara termasuklah Base Lending Rate (BLR), average market value untuk kawasan tertentu, syarat minimum untuk seseorang layak ditawarkan pinjaman perumahan, dan sebagainya. Institusi-insitusi kewangan, walaupun memiliki polisi-polisi tersendiri, bergantung kepada keadaan ekonomi negara. Justeru situasi yang tidak menentu seperti kegawatan ekonomi pada tahun 1997 memeberi impak yang negatif kepada institusi-institusi kewangan dan pinjaman perumahan.

Perlu diberi perhatian yang institusi-institusi kewangan juga menjalankan perniagaan dan mengambil risiko dalam menawarkan pinjaman perumahan justeru jangan kita sesekali menafikan hak mereka di dalam urusan pinjaman perumahan ini.

Perkara yang paling penting ialah menilai dahulu kemampuan anda untuk membuat pinjaman. Kaji dahulu pilihan yang ada. Dalam erti kata yang lain jangan bergantung kepada satu institusi kewangan sahaja untuk memohon pinjaman perumahan. Ini adalah kerana institusi kewangan yang berlainan mempunyai polisi yang berlainan dan menawarkan pakej pinjaman perumahan yang berlainan. Buat kiraan dengan teliti & pastikan anda tahu dengan jelas berapa yang perlu anda bayar untuk pinjaman perumahan setiap bulan (installment). Walaupun anda berpeluang besar atau “sipi-sipi” sahaja untuk ditawarkan pinjaman perumahan, harus diingat yang anda juga perlu mengeluarkan wang untuk komitmen yang lain setiap bulan. Bak kata pepatah – ukur baju di badan sendiri.

Pada masa yang sama, lihat dengan teliti features yang ditawarkan untuk pakej pinjaman perumahan yang anda terima. Anda boleh berbincang dengan perunding hartanah atau banker untuk mendapatkan keputusan yang terbaik dan berbaloi untuk anda – untuk sekarang dan juga masa hadapan kerana anda mungkin anda akan membuat bayaran bulanan selama belasan atau puluhan tahun yang akan datang.

Kebiasaannya berapa peratus pinjaman dan pembiayaan pembelian rumah yang ingin ada ambil dan tempoh pinjaman adalah bergantung kepada anda. Baca dengan teliti dokumen perjanjian perumahan yang anda tandatangani.

Keputusan akhir samada untuk memberi komitmen kepada pinjaman perumahan ada pada anda. Menandatangani surat perjanjian pinjaman dengan institusi kewangan yang terbabit bermakna anda setuju untuk “membebankan” diri anda dengan bayaran pinjaman perumahan tersebut.  Justeru janganlah disalahkan sesiapa pun sekiranya sampai pada satu tahap di mana anda merasakan pinjaman perumahan tersebut membebankan.

Sekiranya anda benar-benar terasa terbeban dengan pinjaman perumahan yang anda tanggung (atau terpaksa tanggung), kaji pilihan yang anda ada seperti menjual hartanah tersebut untuk membebaskan anda dari pinjaman perumahan tersebut (walaupun anda mengalami sedikit kerugian) atau refinance untuk mengurangkan bayaran bulanan yang perlu anda bayar.

Pilihan di tangan anda.

Seorang Registered Estate Agent (E2578) yang berdaftar dengan Lembaga Penilai, Pentaksir, Ejen Harta Tanah & Pengurus Harta Malaysia (LPPEH).

Saya kini berkhidmat sebagai Prinsipal di Alam Harta Realty E(3)1687, sebuah firma ejen hartanah yang beroperasi di Shah Alam, Selangor.

Call/SMS/WhatsApp saya di 019-2172330 untuk pertanyaan & bantuan penjualan/pembelian/sewaan hartanah anda di Lembah Klang dan sekitarnya.

2 comments… add one
  • harsini

    March 19, 2015, 9:56 am

    TESITIMONY REAL KREDIT PENAWARAN !!! TESITIMONY REAL KREDIT PENAWARAN !!!
    Halo semua tolong saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berbagi kesaksian tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman nyata yang telah mengubah hidup saya kasih karunia rumput, dari miskin untuk seorang wanita kaya yang sekarang dapat membanggakan hidup sehat dan kaya tanpa stres atau kesulitan keuangan. Ibu Chloe yang merupakan CEO dari ChloeMorrisloanFirm Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman 70 juta dolar dengan suku bunga sangat rendah sehingga pinjaman yang disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari empat (4) hari pinjaman disetor ke bank saya.
    Akun Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa account saya telah dikreditkan dengan 70 juta dolar saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan menjawab doa saya untuk mengarahkan saya ke pemberi pinjaman kredit nyata yang mampu memberikan hatiku keinginan. Berkat Mrs.Chloe membuat hidup wajar bagi saya sehingga saya menyarankan semua orang yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk ramah menghubunginya melalui email (chloemorrisloan@gmail.com) yang adalah bagaimana saya bisa mendapatkan pinjaman saya, jadi saya bisa membayar tagihan saya. Jadi terima kasih telah meluangkan waktu untuk membaca tentang kisah sukses saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda
    Saya Harsini dengan nama. Anda dapat menghubungi saya untuk lebih direktif. Memuat harsiniyono@gmail.com

    Saya memiliki bukti bukti.

    Reply
    • Jalil Abdul

      February 2, 2017, 4:48 pm

      Saya ingin bertanya tentang komen harsini berkenaan pinjaman melalui email apa benar ada yang ingin memberi kita pinjaman wang yang begitu banyak? Saya memang bercita-cita besar ingin punnya bisness sendiri seperti kilang perabut sendiri / gudang beras sendiri / suparmarket sendiri, yang paling saya mahu adalah untuk take over ladang sawit yg dijual dengan harga RM5,000.000.00 tapi saya tidak punya wang untuk mencapai ini semua, jika memang benar bisa memberi saya pinjaman ya syukur alhamdulillah tercapai hasrat saya,

      Reply

Leave a Comment